Waarom een BIZ?
Een aantrekkelijke, schone en veilige binnenstad gevuld met bezoekers die graag naar Roermond komen en willen blijven komen. Daar hebben wij de afgelopen jaren als Stichting BIZ Binnenstad Roermond naar gestreefd, mét succes. Uiteraard is dit succes niet aan ons alleen te danken. Samen met de ondernemers en Citymanagement vormen we een team. Door collectief te handelen vormen we één stem en bereiken we meer voor onze binnenstad. We zijn ervan overtuigd dat we dit ook voor de komende jaren kunnen blijven realiseren, door opnieuw te kiezen voor de BIZ Binnenstad.
Sinds 2011 zijn alle ondernemers van de Roermondse binnenstad verenigd in een BIZ. Een BIZ (bedrijven-investeringszone) maakt het mogelijk voor ondernemers om collectief te kunnen investeren in hun gebied, met ondersteuning van de gemeente. De BIZ Binnenstad Roermond is aanvoerder team binnenstad. Hiermee bedoelen we dat wij samen één stem voor onze binnenstad vormen. Het collectief is onze kracht, want samen komen we op voor de belangen van onze binnenstadondernemers en zorgen we voor een levendig, schoon en veilig Roermond. Samen sta je uiteindelijk sterker dan alleen!
Wat zijn nu exact de voordelen van een BIZ voor u als ondernemer?
Met een BIZ Binnenstad
+ Bloemen en sfeerverlichting worden toegevoegd voor een aantrekkelijk en vitaal winkelgebied.
+ Sneeuw wordt geruimd tot aan je winkeldeur.
+ Communicatie is eenduidig in de binnenstad.
+ De BIZ zorgt ervoor dat leegstaande panden worden ingezet als extra etalageruimte voor ondernemers of voor maatschappelijke organisaties.
+ Citymanagement, met o.a. de winkelstraatmanager als aanspreekpunt voor dagelijkse zaken.
+ Het platform WeAreRoermond.com.
+ Met de binnenstadondernemers worden stadsbrede evenementen georganiseerd.
+ Inzet van het Retail Interventie Team (RIT) voor extra toezicht in winkels en straten in de binnenstad.
Zonder een BIZ Binnenstad
– Uniforme, sfeerverhogende elementen in de binnenstad ontbreken.
– Het winkelgebied wordt gedeeltelijk en te laat sneeuwvrij gemaakt.
– Communicatie is verschillend per ondernemer waardoor regels onduidelijk en minder serieus worden opgevolgd.
– Leegstaande panden geven een negatieve uitstraling en zorgen daarmee voor een verminderde aantrekkingskracht van de binnenstad.
– Geen winkelstraatmanager die problemen verzameld en oppakt.
– Geen aanspreekpunt voor dagelijkse zaken en problemen van de binnenstad.
– Activiteiten en initiatieven liggen enkel bij actieve ondernemers.
– Veiligheidsgevoel zal afnemen en bij incidenten is er geen extra en snelle hulp voor ondernemers.